Algemene voorwaarden

Deze Algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod, elke offerte en elke tot stand gekomen overeenkomst met betrekking tot producten en/of diensten door ons aangeboden. 
Deze Algemene voorwaarden zijn van toepassing met uitsluiting van de algemene voorwaarden van de patiënt.

Precontractuele informatieverplichting
Naam en voornaam: Segaert Eline
Bijzondere beroepstitel: Algemeen Tandarts
RIZIV-nummer: 3-15053-03-001
Ondernemingsnummer: BE0686.632.910
Rechtsvorm: Besloten vennootschap
Praktijkadres: Zeger van Heulestraat 5, 8501 Heule
Telefoonnummer: 056/90.73.77
Website: www.tandartspraktijksegaert.be
Op website vermeld e-mailadres: eline@tandartspraktijksegaert.be
Beroepsaansprakelijkheidsverzekering: AMMA verzekeringen, Kunstlaan 39/1, 1040 Brussel
Honorariumtransparantie: niet geconventioneerd
Bevoegde toezichthoudende autoriteiten:
- Visum: FOD Volksgezondheid, directoraat-generaal gezondheidsberoepen
- RIZIV: Galileelaan 5/01, 1210 Brussel
- Erkenning bijzondere beroepstitel: Agentschap Zorg en Gezondheid, Afdeling Informatie en Zorgberoepen
- Vergunning tandradiografie: Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC)
In overeenstemming met de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, is de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van toepassing op alle gegevens die met uw tandarts worden uitgewisseld.

1) Offertes
Onze offertes zijn louter indicatief en vrijblijvend en vervallen indien zij niet binnen 60 kalenderdagen werden aanvaard door de patiënt. Offertes krijgen pas rechtsgeldigheid als overeenkomst door ondertekening van de offerte door de klant én door ons. Wij behouden ons bovendien het recht voor om bepaalde opdrachten zonder opgave van reden te weigeren.

2) Inhoud van de overeenkomst
a. De overeenkomst bestaat uit het maken van een afspraak bij tandarts Eline Segaert. Door het ontvangen van de e-mail ter bevestiging van uw afspraak en het niet telefonisch/via mail annuleren van de afspraak, minstens 24 uur op voorhand, bevestigt u de algemene voorwaarden die voor uw afspraak gelden.
b. De algemene voorwaarden zijn van toepassing op elke overeenkomst, in het bijzonder op de op afstand gesloten overeenkomst tussen de patiënt en tandarts Eline Segaert (Tandartspraktijk Eline Segaert BV), die tot stand komt na telefonisch of via mail vastleggen van een afspraak bij de tandarts.
c. De algemene voorwaarden van tandarts Eline Segaert (Tandartspraktijk Eline Segaert BV) hebben voorrang en sluiten de eventuele algemene voorwaarden van de patiënt uit.

3) De totstandkoming van de overeenkomst 
De overeenkomst komt tot stand van zodra de patiënt de e-mail ter bevestiging van de afspraak ontvangen heeft en de afspraak niet minstens 24 uur op voorhand telefonisch of via mail annuleert.

4) De prijzen
a. Omdat op voorhand niet altijd kan geweten zijn welke onderzoeken/behandelingen uitgevoerd dienen te worden, kan voor het eerste consult vooraf geen exacte prijs worden opgegeven.
b. Indien de patiënt een kostenraming wil, moet deze dit op voorhand vermelden en wordt eerst een eerste consult ingepland.
c. Het is niet mogelijk om een exacte kostprijs vast te leggen voor de behandeling, de geraamde prijs is bij benadering.
d. De tandarts is niet geconventioneerd en er kunnen supplementen aangerekend worden. Deze zijn noodzakelijk voor de kwaliteit van de behandeling en de goede werking van de praktijk.
e. Al onze facturen zijn betaalbaar binnen 14 dagen na ontvangst ervan, behoudens indien de factuur een andere vervaldatum bepaalt. Indien wij een voorschot vragen zullen wij onze activiteiten pas aanvatten na ontvangst van het voorschot. 

5) Reservatie en herroepingsrecht
a. Zowel telefonisch gemaakte afspraken als afspraken via mail worden geaccepteerd.
b. Tandarts Eline Segaert (Tandartspraktijk Eline Segaert BV) behoudt zich het recht voor om afspraken te weigeren, te verplaatsen en de patiënt hierover telefonisch/via mail te contacteren.
c. Patiënten die het annuleringsbeleid (zie paragraaf 7) niet respecteren, zullen geen nieuwe afspraak kunnen maken, alsook alle personen gedomicilieerd op hetzelfde adres. Zij worden geschrapt uit het patiëntenbestand. Hun dossier wordt geklasseerd en 30 jaar bijgehouden zoals wettelijk bepaald. Indien gewenst kunnen deze gegevens digitaal aan de patiënt worden bezorgd.
d. Patiënten waarbij meer dan 4 jaar geen contact meer geweest is, worden geïnactiveerd. Zij worden beschouwd als nieuwe patiënt en kunnen geen afspraak maken in geval van patiëntenstop. Het dossier wordt geklasseerd en 30 jaar bijgehouden zoals wettelijk bepaald. Indien gewenst kunnen deze gegevens digitaal aan de patiënt worden bezorgd.

6) Betalingen
a. Alle betalingen gebeuren in contant geld of door middel van betaling per Bancontact of Payconiq. Betalen achteraf via overschrijving wordt niet aanvaard.
b. Al onze facturen zijn betaalbaar binnen 14 dagen na ontvangst ervan, behoudens indien de factuur een andere vervaldatum bepaalt. Indien wij een voorschot vragen zullen wij onze activiteiten pas aanvatten na ontvangst van het voorschot.
c. Voor iedere vertraging in de betaling is de klant vanaf de vervaldag van de factuur van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een verwijlintrest verschuldigd van 1% per begonnen maand waarbij elke begonnen maand geldt als een volledige maand en zulks onverminderd eventuele schadevergoeding en kosten. Eveneens is van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire vergoeding verschuldigd ten belope van 15% van het factuurbedrag met een minimum van 175 euro als schadebeding, dit zonder voorafgaande ingebrekestelling en bovenop de hoofdsom, de verwijlinteresten, innings-, aanmanings-, vervolgingskosten en onkosten ten gevolge van tijdverlies en gerechtelijke of juridische kosten. Dit schadebeding doet geen afbreuk aan de verplichting de bedongen verwijlintresten te betalen.
d. Betwistingen dienen binnen de vijf werkdagen na verzending van de factuur per aangetekend schrijven aan ons kenbaar gemaakt te worden op straffe van onontvankelijkheid.

7) Annulering
a. Annulering kan telefonisch/via mail en minstens 24 uur voor de afspraak. Daarna zal een annulering niet kosteloos worden aanvaard. Een annulering door inspreken op het antwoordapparaat wordt niet aanvaard.
b. Indien de patiënt niet tijdig annuleert of niet op afspraak is, zal een schadevergoeding aangerekend worden van €1 per gereserveerde minuut. Pas na ontvangst van betaling kunnen eventuele volgende afspraken worden vastgelegd. Bij het herhaaldelijk niet (tijdig) annuleren van de afspraak, zullen er geen nieuwe afspraken meer gegeven worden (zie paragraaf 5 c) en wordt de patiënt verwijderd uit het patiëntenbestand. Ook bij het niet betalen van de schadevergoeding voor overheadkosten, wordt de patiënt verwijderd uit het patiëntenbestand. Het dossier wordt geklasseerd en 30 jaar bijgehouden zoals wettelijk bepaald. Indien gewenst kunnen deze gegevens digitaal aan de patiënt worden bezorgd.
c. Indien de patiënt niet annuleert kan de patiënt zich niet beroepen op overmachtssituaties.
d. Indien de patiënt meer dan 5 minuten (voor een afspraak van 30 minuten of minder) of 10 minuten (voor een afspraak van meer dan 30 minuten) na het afgesproken uur op de afspraak aanwezig is, wordt dit beschouwd als een verzuimde afspraak. De tandarts beslist zelf of de behandeling nog kan doorgaan of niet, en of er een schadevergoeding aangerekend wordt voor overheadkosten van de gereserveerde tijd.

8) Vertrouwelijkheid en Privacy
Wij zijn de verantwoordelijke voor de verwerking van uw persoonsgegevens en verwerken deze conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming; De verantwoordelijke is Eline Segaert.

9) Duur van de overeenkomst en beëindiging
Onze overeenkomsten kunnen worden aangegaan zoals beschreven in onze offertes. De overeenkomst kan ten alle tijde door ons eenzijdig en zonder rechterlijke tussenkomst worden beëindigd ingeval de klant zich in staat van faillissement of gerechtelijk akkoord bevindt of in geval de klant zijn facturen niet voldoet. 

10) Aansprakelijkheid
Wij zijn niet aansprakelijk behoudens in geval van opzet of grove fout. Bovendien zijn wij niet aansprakelijk voor enige directe of indirecte schade (zoals bv. gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade door bedrijfsstagnatie) waarvan wij in deze voorwaarden onze aansprakelijkheid niet uitdrukkelijk hebben bepaald. Onze aansprakelijkheid van zal in alle gevallen beperkt zijn tot het bedrag van de voor die bestelling bedongen prijs (excl. BTW). 
Wij stellen alles in het werk om toegang te verlenen tot de website 24 uur op 24 en 7 dagen op 7. Gelet op de technische kenmerken van het internet en van de informaticamiddelen en gelet op de noodzaak om periodieke onderhouds-, update- of upgradewerkzaamheden uit te voeren, kunnen wij echter geen ononderbroken toegang en dienstverlening garanderen. In geval van normaal aanvaardbare onderbreking of verstoring van de toegang of de dienstverlening, stellen wij alles in werking om dit binnen een zo kort mogelijke termijn te verhelpen. Dergelijke normaal aanvaardbare onderbrekingen of verstoringen zijn eigen aan de dienstverlening via internet en kunnen niet beschouwd worden als tekortkomingen. 

11) Overmacht
In geval van overmacht zijn wij niet gehouden haar verplichtingen na te komen. In dat geval kunnen wij ofwel onze verplichtingen opschorten voor de duur van de overmacht, ofwel de overeenkomst definitief ontbinden.  Overmacht is elke omstandigheid buiten onze wil en controle die de nakoming van haar verplichtingen geheel of gedeeltelijk verhindert. Hieronder begrijpen wij onder meer maar niet beperkt tot: stakingen, onverwachte files, ongevallen op de Europese wegen, brand, bedrijfsstoringen, energiestoringen, storingen in een (telecommunicatie-) netwerk of verbinding of gebruikte communicatiesystemen en/of het op enig moment niet beschikbaar zijn van de website, niet of niet-tijdige levering van toeleveranciers of andere ingeschakelde derde… 

12) Nietigheid en volledigheid
Deze Algemene voorwaarden vormen de volledige overeenkomst tussen de klant en ons, met betrekking tot de erin opgenomen materie. Indien één of meerdere bepalingen van deze Algemene Voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk onwettig, nietig of voor enige andere reden niet afdwingbaar zou(den) zijn, dan zal deze clausule geacht worden te kunnen afgescheiden worden van deze Algemene voorwaarden en niet de geldigheid en afdwingbaarheid van de overige bepalingen beïnvloeden. 

13) Bevoegdheid en toepasselijk recht
Het Belgische recht is van toepassing op alle geschillen die verband houden met of die voortvloeien uit onze aanbiedingen en/of overeenkomsten. In geval van geschillen of betwisting zijn enkel de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement van onze maatschappelijke zetel bevoegd.